Det sammenslåtte selskapet leverer rent og bærekraftig drikkevann til mer enn 100 millioner forbrukere og sparer verden for mer enn 40 milliarder plastflasker årlig.
ROSEMONT, IL, USA og MAIDENHEAD, Storbritannia
Culligan International («Culligan»), det innovative merket innen forbrukerorienterte, bærekraftige løsninger og tjenester for vann, og Waterlogic Group Holdings («Waterlogic»), en global designer, produsent, distributør og tjenesteleverandør av renset drikkevannsdispensere, kunngjorde i dag fullføringen av transaksjonen der de slås sammen, og skaper en leder innen rene og bærekraftige løsninger og tjenester for drikkevann. Med hovedkontor i Rosemont, Illinois, opererer det sammenslåtte selskapet under navnet Culligan.
Med over 11 000 ansatte som direkte opererer i 30 land, genererer Culligan kombinerte årlige inntekter på omtrent 2,4 milliarder dollar og er godt posisjonert for å vokse i det raskt voksende globale forbrukervannmarkedet verdt 35 milliarder dollar. Gjennom sammenslåingen utvides selskapets produktutvalg og øker den globale rekkevidden, inkludert et omfattende forhandlernettverk i over 70 land.
Den gir også økt skala og ekspertise for å drive innovasjon i utviklingen av nye løsninger for filtrering, rensing og behandling av husholdnings- og kommersielt vann, og utvider disse til både eksisterende og nye markeder. Samtidig styrker den distribusjonskanalene over Amerika, Europa, Midtøsten, Afrika og Asia-Stillehavsregionen.
Kraftig kombinert team som ett Culligan
«Våre to organisasjoner utgjør et kraftig kombinert team som ett Culligan, med felles verdier og forpliktelse til et tydelig formål om å endre menneskers liv og forbedre miljøet,» sa Scott Clawson, president og administrerende direktør i Culligan International. «Culligan er en ledende global leverandør av løsninger og tjenester for forbrukervann, med en misjon om å levere rent, trygt og mykt vann for å forbedre forbrukernes helse og velvære og redusere bruken av engangsplast. Med over 100 millioner brukere globalt, sparer våre løsninger mer enn 40 milliarder plastflasker årlig.»
«Vår dype, gjensidige tro på at vi har evnen og ansvaret for å bidra positivt til jorden, veileder våre beslutninger og er innarbeidet i vår drift,» sa Jeremy Ben-David, grunnlegger og tidligere konsernsjef i Waterlogic, som nå er administrerende direktør for Europa, Midtøsten og Afrika-regionen i Culligan, og medlem av den utøvende ledelsen i Culligan Global. «Vi tar FNs bærekraftsmål på alvor, og i dag er vi samstemte om å skape enda større positiv innvirkning i alt vi gjør.»
Det fusjonerte selskapet har hovedsakelig eierskap fra fond knyttet til BDT Capital Partners, LLC («BDT») og fra selskapets medinvestorer. I løpet av 2021 kjøpte fond forvaltet av BDT, et tilknyttet selskap til BDT & Company, LLC, en handelsbank som samarbeider med familie- og gründerstyrte bedrifter for å oppnå deres strategiske og økonomiske mål, Culligan sammen med en gruppe strategiske familieeide bedrifter og investorer fra det globale nettverket.
Waterlogic ble kjøpt opp i januar 2015 av fond forvaltet av Castik Capital, en europeisk private equity-investor, som sammen med tidligere medlemmer av Waterlogics ledelsesteam og andre aksjonærer, har en betydelig minoritetsposisjon i Culligan.
Vilkårene for transaksjonen ble ikke offentliggjort.
Om Culligan International
Grunnlagt i 1936 og med hovedkontor i Rosemont, Illinois, gjør Culligan International en reell forskjell i menneskers liv ved å levere rent, trygt og velsmakende vann til mer enn 100 millioner forbrukere globalt. Med over 11 000 ansatte i 30 land genererer vi kombinerte årlige inntekter på omtrent 2,4 milliarder dollar og er godt posisjonert for å vokse i det globale forbrukervannmarkedet på 35 milliarder dollar.
Culligan er et av verdens mest anerkjente og betrodde navn innen vann, en omdømme bygget gjennom en 85 år lang arv av tillit, innovasjon, service og kvalitet. Culligan-merkevaren omfatter en familie av ikoniske merker og innovative teknologier som inkluderer Quench, Blupura, Zip Water, Purezza Premium Water og Firewall® UV-C purification.
Gjennom sammenslåingen med Waterlogic utvider vi mangfoldet av produkter vi tilbyr samtidig som vi øker vår globale tilstedeværelse. Dette inkluderer utnyttelse av et omfattende nettverk av forhandlere i over 70 land. Vi er nå i stand til å levere et bredt utvalg av løsninger for husholdninger, kommersielle virksomheter og detaljhandel til nye markeder og distribusjonskanaler over Amerika, Europa, Midtøsten, Afrika og Asia-Stillehavsregionen.
Som et selskap med et formål, er vi forpliktet til å redusere vår miljøpåvirkning gjennom hele verdikjeden. Våre bærekraftige vannfiltrerings-, rensings- og behandlingsløsninger bidrar til å redusere bruken av plastflasker. Hvert år sparer vi mer enn 40 milliarder plastflasker gjennom våre tiltak.
For mer informasjon, besøk: www.corporate.culligan.com
Mediekontakt:
Andrew Spinelli / Alice Gibb
Brunswick Group
T: +1 312 468 7431 / +44 (0) 7823 527 134 E: [email protected]
Kontakt for investorerelasjoner:
Andy Kellogg
T: +1-847-430-1360 E: [email protected]